Od konca minulého roka sa podľa MDV uskutočňovali rokovania s
Ministerstvom financií (MF) SR s cieľom preukázania opodstatnenosti
požiadavky rezortu dopravy na dofinancovanie týchto spoločností.
Ministerstvo dopravy poukázalo na potreby oboch spoločností, ktoré sú
výsledkom ich dlhoročného podfinancovania.
"Zároveň obidve spoločnosti v súčinnosti s ministerstvom dopravy a
výstavby hľadali efektívne úsporné opatrenia, aby k takémuto krajnému
scenáru nedošlo. Určité úspory boli už počas prvých mesiacov generované,
tieto úspory ale nestačia na vykrytie rozdielu medzi potrebou
zachovania prevádzky a schváleným rozpočtom na tento rok," priblížil rezort dopravy pre TASR.
Priestor na dodatočné financovanie železničných spoločností by sa mal
vytvoriť novelou zákona o štátnom rozpočte na tento rok. Tá počíta s
dofinancovaním ŽSR a ZSSK a úhradou straty za roky 2019 a 2020 v
celkovej sume 353 miliónov eur. V tejto súvislosti sa očakáva prijatie
memoranda medzi rezortmi financií a dopravy a oboma spoločnosťami,
ktorého cieľom bude stanoviť podmienky, za akých dôjde k realizácii ich
dofinancovania. Novela zákona, ktorú už schválila vláda, je v
parlamente, kde budú poslanci rozhodovať, či ju prerokujú v tzv.
zrýchlenom režime.
"Finančné prostriedky schválené vládou SR môžu byť poskytnuté až na
základe nadobudnutia účinnosti predmetného zákona, a to na základe
mechanizmu, ktorý si obidve ministerstvá aktuálne ešte spresňujú," ozrejmilo ministerstvo dopravy.